NACN

یکی از دلایل ارزش بالای طلا مقاوت این ماده در برابر حمله اکثر مواد شیمیایی می باشد. یکی از استثناها سیانید یا به طور خاص محلول سیانید سدیم که فلزات با ارزش را در خود حل می کند می باشد. سیانور برای استخراج طلا و نقره از سنگ معدن آنها به خصوص سنگ معدن هایی که حاوی درصد های کمتری از فلز می باشند و یا با استفاده از فرآیند های فیزیکی مانند خرد کردن  قابل استخراج نباشد استفاده می شود.یکی از دلایلی که ارزش طلا را بالا برده است مقاوم بودن طلا در برابر مواد شیمیایی مختلف است اما سیانور جز موارد استثنا است .محلول سیانید سدیم هنگامی که در آب حل می شود، خاصیت اسیدی پیدا می کند و از این رو با قابلیت خورندگی بالایی که دارد می تواند سنگ و طلا را از یکدیگر جدا کند، یعنی عملا طلای موجود در سنگ با یون سیانور واکنش می دهد . سیانور در استخراج طلا (نقره) از سنگ های معدنی مورد استفاده قرار میگیردکه در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

استفاده از محلول های مبتنی بر آب برای استخراج و بازیافت فلزاتی مانند طلا  “hydrometallurgy” نامیده می شود. برای استخراج طلا از محلول های  بسیار رقیق شده از سیانور استفاده می شود. سیانید سدیم در اب حل میشود و به آب خاصیت اسیدی میدهد که در این حالت طلا در محلول سیانید سدیم  حل میشود. به محلول حاوی طلا محلول pregnant گفته میشود که با اضافه کردن فلز کربن و یا کربن فعال به محلول میتوان طلا را از محلول خارج کرد. بازیافت طلا از محلول سیانور یک روش قدیمی است این روش بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه است. .اگر طلا از طریق فرایند سیانور بازیافت شود میتوان مس،نیکل و همچنین برنج را ذخیره کرد و  سود قابل توجهی بدست آورد.

مسائل مهمی که در استخراج زیرزمینی مطرح می‌باشد درجه حرارت بالا، ترکیدگی سنگ و مشکلات استفاده از دستگاه‌های مکانیزه است. در استخراج سنگ معدن در معادن رو باز از روش‌های مدرن و مکانیزه استفاده می‌شود. از نظر ظرفیت معادن رو باز طلا نسبتا پایین تر از معادن زیر زمینی بوده و احتیاج به تجهیزات مکانیکی کوچکتری دارند. همچنین هزینه استخراج هر تن سنگ معدن به روش روباز معمولا کمتر از نصف هزینه استخراج به روش زیرزمینی است و این نسبت حتی یا یک دهم نیز می‌تواند تقلیل یابد. نمونه بارز این نوع معادن، کانسارهای cortez و carlinدر آمریکا می‌باشد که از سال‌های ۱۹۶۰ استخراج آن‌ها شروع شده است.

استحصال طلا از سنگ‌های طلا دار استخراج شده از معادن، در تمام دنیا عمدتا توسط فرآیند سیانوراسیون انجام می‌گیرد. سیانوراسیون یک فرایند شیمیایی برای بازیابی طلا و فلزاتی است که به صورت بسیار ریز در سنگ معدن پراکنده شده‌اند. فرآیند سیانوراسیون همچنین برای بازیابی طلای مختلط با سولفید استفاده می‌شود. سنگ معدن یا پسماندها به محلول سیانید اضافه می‌شوند که به تولید اکسیژن به منظور غیر قابل حل کردن طلا به شکل Na[Au(CN)2] کمک می‌کند. مقدار سدیم سیانید مورد استفاده در این فرآیند 1 تا 5/2 کیلوگرم به ازای هر تن سنگ معدن است. سیانید قادر است به آسانی با طلا وارد واکنش شده به همین دلیل برای استخراج انتخابی طلا از کانه‌های آن به کار می‌رود. شکل بالا نشان دهنده شمایی ساده از فرآیند استحصال طلا از سنگ معدن با استفاده از فرآیند سیانوراسیون است.

شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی هومان پویان به عنوان نماینده انحصاری Chemstar چین آمادگی دارد برای تأمین تمام محصولات حوزه ی فرآوری، حفاری و استخراج با معدن داران و صاحبان صنایع ایرانی همکاری نماید.  لکن این شرکت آمادگی دارد انواع دستگاه های سفارشی را برای مصرف کنندگان داخلی تأمین نماید.