به سنگ شکن‌های ثانویه، دستگاه ماسه ساز هم گفته می‌شود. راک اند راک( (Rock and Rock هم یکی از ماسه سازهای معروف در صنعت است.

مکانیزم عملکرد این دستگاه با سنگ شکن‌های دیگر یک تفاوت اصلی دارد. سایر سنگ شکن‌ها با اهرم و چکش‌های مختلف ذرات را خرد می‌کنند، اما راک اند راک یک دستگاه خود شکن است. با ریختن مصالح درمخزن سنگ شکن، دستگاه به صورت سانتریفیوژ شروع به چرخش با سرعت بالا می‌کند. به دلیل سرعت زیاد، ذرات ماسه با شدت به یکدیگر برخورد می‌کنند و خرد می‌شوند. به همین دلیل راک اند راک به عنوان یک دستگاه خود شکن شناخته می‌شود. برای عملکرد بهتر دستگاه چند چکش داخلی برای آن تعبیه شده‌است تا خردایش ماسه‌ها بهتر انجام شود.

برای خرد کردن سنگ‌های سخت مثل دولومیت، باریت و گرانیت از این دستگاه استفاده می‌شود. برای قسمت‌های اصلی دستگاه راک اند راک از فلز مقاوم تنگستن استفاده و روتور آن با ورق ضد سایش hardox400 مقاوم شده‌است.

ماسه ساز عمودی یا راک اند راک از نوع ماسه ساز خود شکن بوده که در این نوع ماسه ساز ها، قلوه سنگ ها در اثر برخورد با سرعت بالا به یکدیگر برخورد، شکسته شده و تبدیل به ماسه می شوند. ظرفیت بالای تولید ماسه از ویژگی های برجسته این دستگاه می باشد.

این دستگاه جهت خردایش مصالح ریزدانه 6 تا 30 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد . محصول این دستگاه 0 تا 6 میلیمتر در حدود 25 تا 30 تن در ساعت در شرایط ایده آل می باشد. تولید محصول در این دستگاه توسط ضربه چکش های در حال چرخش با سرعت زیاد حول محوری عمودی است.

دسته: تاسیسات سنگ شکن و دانه بندی, تجهیزات تولید شن و ماسه و کارخانه آسفالت

این ریز شکن به عنوان سنگ شکن ثانویه مورد استفاده قرار میگیرد که دارای قابلیت تولید بار ترکیبی به صورت چند وجهی مطابق با آخرین استانداردهای تولید شن و ماسه جهت استفاده در آسفالت و بتن می باشد.
همچنین ریزشکن سانتریفیوژ یا همان Rock And Rock در خردایش سنگهای سخت مانند: فلدسپات، سیلیس، دولومیت، باریت و… کاربرد فراوان دارد و سیستم خردایش ماسه ساز سانتریفیوژ به صورت خودشکن است.
لازم به ذکر است تمامی چکشهای(بیت) دستگاه Rock And Rock از جنس تنگستن کارباید بوده و روتور که حیاتی ترین قسمت این دستگاه می باشد از Hardox 400 تهیه شده است.

در چه مواردی باید از سنگ شکن راک اند راک استفاده کرد
همان‌طور که گفته شد، دستگاه راک اند راک یک سنگ شکن ثانویه است که ذرات کوچک را ریزتر می‌کند؛ پس برای خرد کردن قلوه سنگ‌های بزرگ استفاده نمی‌شود. ذراتی با ابعاد 6 تا 30 میلی‌متر در این دستگاه به خوبی خرد می‌شوند و به ذراتی با ابعاد 0تا6 میلی‌متر تبدیل می‌شوند.

از آن‌جا که این دستگاه با شدت و سرعت زیاد سنگ‌ها را خرد می‌کند، ذرات جدید چند وجهی و تیز گوشه هستند که برای تولید آسفالت و بتن بیش‌ترین کاربرد را دارند.

دستگاه سنگ شکن راک اند راک در هر ساعت حدود 25 تا 30تن مصالح تولید می‌کند. استهلاک پایین و آسان بودن تعویض قطعات از مزایای این دستگاه است. راک اند راک برخلاف سایر سنگ شکن‌ها به لرزه‌گیر و ضربه‌گیر مخصوص مجهز است که فرسایش دستگاه را نیز کاهش می‌دهد.

سنگ شکن راک اند راک یکی از دستگاه‌های ضروری و پرکاربرد برای کارخانه‌های تولید ماسه و آسفالت است و بهترین عملکرد را میان مدل‌های مشابه دارد. از دیگر نمونه های سنگ شکن می‌توان به سنگ شکن فکی، سنگ شکن کوبیت، سنگ شکن چکشی و سنگ شکن سوپریور اشاره کرد.