سنگ شکن های کوبیت با استفاده از نیروی ضربه مواد معدنی را خردایش می کند و می تواند به عنوان سنگ شکن های اولیه، ثانویه و ثالثیه مورد استفاده قرار گیرد.

 

سنگ شکن کوبیت (qubit crusher)
دستگاه سنگ شکن کوبیت یکی از دستگاه های خردایش معدنی به شمار می رود که در بیشتر معادن و کارخانه های فرآوری معدنی جز اولین تجهیزات خطوط فرآوری به شمار می آید. این سیستم ها به اسم دستگاه سنگ شکن ضربه ای نیز شناخته می شود. این دستگاه جهت کار خردایش از طریق دوران های روتور طراحی شده است و به عنوان سنگ شکن اولیه و ثانویه در کارخانه های فرآوری مورد استفاده است. از انواع ساخته شده این دستگاه می توان به نوع جک دار و معمولی آن شاره کرد که در هر دو نوع آن بدنه قابلیت باز شدن و جمع شدن مجدد را دارد. از دیگر امکانات این دستگاه می توان به امکان تعویض قطعات و ارتقا دستگاه و پیچ های تنظیم دهانه بار خروجی جهت کنترل سایز بندی مواد خروجی اشاره کرد.

 

از این دستگاه بیشتر جهت خردایش مواد خام معدنی دارای سختی بالا استفاده می شود زیرا خردایش این مواد به نیرو و تیغه های مستحکم تری نیاز دارد که در دیگر دستگاه های سنگ شکن این امکان وجود ندارد. و یکی از تجهیزات معمول خطوط کارگاه های شن و ماسه به حساب می آید. این دستگاه به علت اینرسی بالای روتور نیاز به مقدار نیروی محرک کمتری دارد و قطعات و تجهیزات داخلی آن به وفور وجود دارد و نگرانی از بابت تعویض قطعات و یافتن آن وجود ندارد.

 

مزایای سنگ شکن کوبیت

  1. قدرت خردکنندگی بالا
  2. تولید مصالح چندوجهی مناسب جهت آسفالت و بتن
  3. تعمیر و نگهداری آسان
  4. قابل ریگلاژ بودن چکشها
  5. قابل ریگلاژ بودن سندانها
  6. دسترسی آسان به قطعات یدکی

 

دستگاه های سنگ شکن کوبیت از یک روتور تشکیل یافته است که دارای 2 تا 6 ردیف پره چکش می باشد که با سرعت بالا دوران می نماید نقش پره چکشی در آن پرتاب کردن قطعات بار ورودی که سنگ و مواد اولیه معدنی است به اطراف جدار داخل سنگ شکن می باشد. در داخل و بر روی جدار داخلی سنگ شکن تعدادی سپر آجدار از آلیاژ های ضد سایش نصب گردیده که نقش یک مانع را بازی می کنند و قطعات و مواد خام ورودی در اثر برخورد با آن ها شکسته و خرد می شود. مقدار سرعت حرکت پره ها از15 تا 50 متر در ثانیه تغییر می کند.