فیدر Feeder در معادن سنگ به معنی دستگاهی است که بار را به سنگ شکن و دیگر بخش های معدن منتقل می کند. اصولاً فیدرهای معادن سنگ را stone vibratory feeder می نامند و این وجه تسمیه به دلیل آن است که تمامی فیدرها در معادن سنگ بصورت vibratory یا ارتعاشی ساخته می شوند.

در معادن سنگ بسته به نوع استفاده از انواع مختلف فیدر استفاده می شود. توقف فعالیت فیدر در معادن سنگ به معنی کند شدن کار و یا حتی تعطیلی واحد میشود. بنابراین میتوان گفت که دستگاه فیدر شاهرگ معدن سنگ است. باید توجه داشت که انواع لودرها و یا بیل های مکانیکی میتوانند به طور موقت کار فیدر در معدن سنگ را انجام داده و بار را به سنگ شکن برسانند. اما تغذیه سنگ شکن بطور دائمی با این قبیل ماشین آلات مقرون به صرفه نیست.

 

فیدر گریزلی
این فیدر به گونه‌ای طراحی شده است که بارهای سنگین ناگهانی یا اتفاقی را از کامیون‌ها، بیل‌ها و لودرها بگیرد. این نوع از فیدر می‌تواند در معادن، بازیافت، پردازش صنعتی، معدن‌کاری و شن و ماسه و همچنین در طیف گسترده‌ای از صنایع پردازش مورد استفاده قرار گیرد.

فیدر ویبره گریزلی شامل یک بخش شبیه ماهی‌تابه در انتها برای دریافت و شروع جداسازی مواد است. قسمت تخلیه شامل یک بخش گریزلی با بازشوهایی که اجازه می‌دهند مواد با سایز کوچک‌تر از حد معمول پیش از تخلیه به سنگ شکن از آن عبور کنند. فیدر بر روی فنر سوار شده و از طریق مکانیسم واقع در زیر پن فیدر ارتعاش می‌یابد،‌ و از آن در برابر مواد پراکنده محافظت می‌کند که از رسیدن به قیف خوراک جلوگیری می‌کند. نیروی ارتعاش در جهت فیدر زاویه پیدا کرده و به سمت انتهای محل تخلیه اشاره می‌کند. این عمل ویبراتور ضمن جدا کردن مواد، آن‌ها را به سمت انتهای محل تخلیه سوق می‌دهد و باعث می‌شود ذرات ریز به سمت پایین بار حرکت کنند.

از آنجا که مواد به قسمت گریزلی نقل مکان می‌کنند، مواد ریز به پایین ته‌نشین می‌شوند و از بازشوهای موجود در گریزلی عبور می‌کنند. این موارد عبور کرده، کاهش میزان مواد وارد شده به سنگ شکن را به دنبال دارند و اندازه سنگ شکن مورد نیاز و همچنین سایش داخل سنگ شکن را کاهش می‌دهند. مواد عبور کرده را می‌توان با ماده‌ای که از طریق سنگ شکن روی نوار نقاله زیرین عبور می‌کند، ترکیب کرد. این ماده از پیش تعیین شده از نوار نقاله در برابر تاثیر موادی که در حال خروج از خط لوله است محافظت می‌کند. مواد از پیش تعیین شده را می‌توان به صورت یک محصول تفکیک کرد، یا اگر جریمه‌ای در مورد استفاده از مواد آلوده موجود باشد، می‌تواند دور ریخته شود.

فیدر ویبره گریزلی از دو بخش طبقه مسطح و طبقه گریزلی تشکیل شده، تمامی سطح فیدر مجهز به لاینرهای ضد سائش قابل تعویض می باشد . بخش گریزلی دستگاه قابل تنظیم میباشد .

مواد ریز دانه موجود در محصول توسط بخش گریزلی از مدار خردایش خارج شده و این امر موجب افزایش تولید و مانع از خردایش بیش از اندازه ذرات ریز دانه می گردد ..


  • افزایش راندمان تولید با تغذیه یک نواخت سنگ شکن
  • حذف نیاز به نیروی انسانی در بخش انتقال سنگ در معدن

ویژگی های فیدر زنجیری
علاوه‌بر گزینش از یک قیف به سبک تگزاس، می‌توانید از یک واحد قابل حمل یا ثابت نیز استفاده کنید. فیدرهای زنجیری بسته به نوع قیف به کاررفته در سه دسته کلی فیدر زنجیری با قیف‌های کوچک، قیف‌های بزرگ و واحدهای متحرک منفرد جای می‌گیرند. هرکدام از این انواع باتوجه به تعداد خط و مسیر، ظرفیت‌های مختلفی دارند که جزییات آن‌ها در یک سری جداول مدون عرضه شده است.

کاربرد این فیدرها بیشتر در معادنی است که خاک شل و گل و لای بیشتری دارند چراکه این خاک‌ها دارای وزن مخصوص بیشتری هستند و به مراتب سنگین‌تر از بقیه انواع خاک‌ها هستند. توانایی و قدرت این فیدرها بسیار بالاست، عملکرد ساده‌ای دارند و بار را به راحتی منتقل می‌کنند.

طراحی آن بر اساس تحمل بار با تناژ و ابعاد بزرگ می باشد .

از ویژگیهای این دستگاه می توان به سینی کف از آلیاژ ضد سائش و جنس مستحکم زنجیرهای آن اشاره کرد . تمامی قطعات آن به آسانی در دسترس و قابل تعویض می باشد .

  • مزایا فیدر زنجیری
  • دبی ورودی قابل کنترل
  • ضریب اطمینان بالا
  • حمل راحت مواد بزرگ، منسجم یا یخ زده
  • تعمیرات کم و نگهداری آسان
  • مصرف پایین لوازم یدکی


فیدر زنجیری برای انتقال بارهای بزرگ در معدن به کار میرود. معمولاً این فیدر را برای انتقال به سنگ شکن به کار میبرند. ساختار فیدر زنجیری به گونه ای است که بار را بصورت یک نواخت به سنگ شکن میرساند. برخی از ویژگی های این فیدر عبارتند از:

  • ساختار و ساختمانی مستحکم در برابر ضربه و فشار
  • تنظیم بار خروجی معدن با کمک تنظیم سرعت حرکت فیدر
  • امکان ارسال بارهای سنگین و حجیم به سنگ شکن و بدون نیاز به توقف در هنگام کار تحت بار زیاد.
  • توان تغذیه با مصالحی مانند خاک و گل


ویژگی های فیدر شاتونی
فیدر شاتونی با نام فیدر رفت و برگشتی نیاز شناخته می‌شود. کاربرد این فیدرها بیشتر برای سنگ‌هایی است که حاوی رطوبت کمی هستند. بازوهای کناری فیدر با اعمال نیروهای رفت و برگشتی سنگ‌ها را جهت تغذیه سنگ شکن رو به جلو حرکت می‌دهد. کنترل حرکت براساس زمان است. میزان رفت و برگشت نیز قابل تنظیم است.

معرفی فیدر شاتونی
این فیدرها در نیروگاه‌های حرارتی، معادن زغال سنگ و در صنایعی همچون صنعت معدن،‌ سیمان، صنایع غذایی،‌ آهن اسفنجی و شیشه به کار می‌روند. در پن زیرین فیدر شاتونی که در زاویه ۵ درجه قرار گرفته است، فیدر با استفاده از یک درایو به سمت جلو کشیده شده و در نتیجه یک حرکت خطی و متقابل بر روی پره‌ها از طریق اتصال انعطاف‌پذیر، کاهنده و میله اتصال میل‌لنگ انجام می‌شود. مواد به طور مداوم روی تجهیزات انتقال یا تجهیزات غربالگری ریخته می‌شوند. این دستگاه می‌تواند به صورت فیدر رفت و برگشتی با قیف یا بدون قیف بر اساس نوع کاربرد طراحی شود.

فیدرهای شاتونی شرکت ممتاز سنگ شکن جهت باردهی به سنگ شکن های اولیه و ثانویه مناسب می باشند .

وظیفه این دستگاه باردهی یکنواخت به ماشین آلات خردایش می باشد، این عمل باعث بالا رفتن راندمان خط خردایش شده و از استهلاک و آسیب دیدگیهای ناگهانی ماشین آلات خردایش جلوگیری می کند

فیدر های شاتونی- فیدر شاطونی با کمک سینی هایی که حرکت رفت و برگشت دارند میتوانند به سنگ شکن انواع مصالح را برسانند. این دستگاه میتواند بار خروجی سنگ شکن را نیز تنظیم کند.

ویژگی های فیدر ویبره گریزلی
فیدر ویبره گریزلی دارای ساختمان محکمی است که بتواند در برابر فشار و وزن بار ورودی مقاوت کافی داشته باشد. از این فیدر برای تغذیه سنگ شکن های اولیه استفاده می شود و فیدر براحتی میتواند سنگ های درشت را به این سنگ شکن ها منتقل نماید. حرکت سنگ ها در فیدر ویبره گریزلی توسط میل لنگ ها و جعبه دنده های مختلف میسر می شود. میتوان با تنظیم سرعت موتور، سرعت عبور بار را تنظیم کرد. شیارهای قسمت گریزلی دستگاه قابل تنظیم بوده و میتوان اندازه سنگ خروجی از دستگاه را تنظیم نمود.