آیا قصد خرید مواد شیمیایی برای فلوتاسیون دارید؟
فلوتاسیون یا شناور سازی کف یکی از مهم ترین و گسترده ترین راه ها برای جدا کردن و جدا سازی مواد معدنی و مواد باطله است، این روش نیاز به مواد مختلفی دارد و برای هر نوع سنگ باید رفتار مخصوصی را انجام داد.

در ادامه قصد داریم تا شما را با مواد شیمیایی فلوتاسیون آشنا کنیم و اطلاعات مورد نیازی که پیش از خرید مواد شیمیایی نیاز دارید را با هم بررسی کنیم.

کاربرد مواد شیمیایی در فلوتاسیون
در عملیات فلوتاسیون مواد شیمیایی گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها بسیار متنوع بوده و دسته بندی های مختلفی دارد.

اگر بخواهیم به صورت کلی کاربرد مواد شیمایی در فلوتاسیون را بررسی کنیم می توان آن ها را به شکل زیر تقسیم بندی و تحلیل کرد.

کلکتورها:
این مواد شیمیایی به کانی ها اضافه شده و خاصیت آب گریزی را در آن ها به وجود آورد.

کف سازها:
مواد شیمیایی که نقش کف ساز دارند برای ایجاد پایداری کف در فلوتاسیون مورد استفاده قرار می گیرند تا باعث می شوند تا حباب های ریز با یکدیگر تشکیل حباب های بزرگ ندهند.

تنظیم کننده ها:
تنظیم کننده ها برای افزایش سرعت کلکتورها مورد استفاده قرار می گیرند و خود به سه دسته زیر تقسیم بندی شده و مورد استفاده قرار می گیرند:

فعال کننده ها:
نقش فعال کننده ها افزایش سرعت اثر کلکتور روی کانی های می باشد.

بازداشت کننده ها:
در صورتی که نخواهیم کلکتور به شکل کف از سلول خارج شود از این مواد شیمیایی استفاده می کنیم.

متفرق کننده ها:
از این مواد برای آن که جلوی چسبیدن دانه های ریز به یکدیگر را بگیریم، استفاده می کنیم.

فلوتاسیون چیست؟
به طور کلی فرآیند فلوتاسیون کف برای جدا کردن انتخاب مواد آبگریز از آب دوست است.

از این روش برای فرآوری مواد معدنی، بازیافت کاغذ و تصفیه آب استفاده می شود. توسعه فرآیند فلوتاسیون کف باعث شده تا بازیابی کانی های ارزشمندی مثل مس و سرب بسیار سریع شده و بهبود پیدا کند.

انجام فرآیند فلوتاسیون بی شک یکی از مهم ترین فناوری ها و روش های انقلابی در قرن 20 میلادی است.

مواد شیمیایی لازم برای انواع فلوتاسیون
برای هر کانی باید از مواد شیمیایی مخصوصی برای انجام عمل فلوتاسیون استفاده کرد و داشتن اطلاعات در رابطه با این مواد شیمیایی باعث می شود تا بتوان به خوبی محصولات مورد نیاز را خریداری کرده و از آن ها استفاده کنیم.

در ادامه شما را با مواد شیمایی لازم برای فلوتاسیون انواع کانی ها آشنا خواهیم کرد:

مواد شیمیایی فلوتاسیون مس
در فرآیند فلوتاسیون مس مواد مختلفی در کنار هم این فرآیند را تکمیل می کنند که بررسی هر یک از این مواد نیاز به مطلب جداگانه ای دارد اما اگر بخواهیم به صورت کلی به برخی از این مواد اشاره کنیم می توان موادی چون گزنتات ها و تیوکربامات ها در کنار IPETC،SIPX و PAX را به عنوان کلکتور و آهک، NaOH و Na2CO3 را به عنوان تنظیم کننده نام ببریم.

مواد شیمیایی فلوتاسیون سرب و رس
در فرآیند فلوتاسیون سرب و رس از سیانور و همین طور سدیم سولفید، سدیم متا بی ‌سولفیت و سدیم سولفیت استفاده شده و بهره می برند.

مواد شیمیایی در فلوتاسیون طلا
فلوتاسیون طلا نیز مثل مس، سرب و رس نیاز به مواد شیمیایی بسیار زیادی دارند اما اگر بخواهیم به برخی از آن ها اشاره کنیم باید از زانتات و دی تیوفسفات نام ببریم.

-مواد شیمیایی در فلوتاسیون آهن
برای گوگرد زدایی کنستانتره آهن از عمل فلوتاسیون آهن استفاده می شود که کار بسیار سنگین و پیچیده است و مواد بسیار زیادی در کنار هم این عمل را انجام می دهند. پتاسیم، گزنتات و امیل تنها برخی از مواد مورد استفاده در این فرآیند می باشند.